Czym się różni retarder od hamulca górskiego?

Czym się różni retarder od hamulca górskiego?

W pojazdach ciężarowych, szczególnie tych wykorzystywanych w trudnych warunkach terenowych lub na długich trasach górskich, istotną rolę odgrywają systemy wspomagające hamowanie. Dwa z najczęściej stosowanych rozwiązań to retarder oraz hamulec górski. Oba systemy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza podczas zjazdów z dużych nachyleń, jednak działają na zupełnie innej zasadzie.

Retarder – co to jest?

Retarder to dodatkowy system hamowania montowany głównie w pojazdach ciężarowych i autobusach, który pozwala na spowolnienie pojazdu bez nadmiernego zużycia tradycyjnych hamulców ciernych. Jego zadaniem jest przejęcie części obciążenia podczas hamowania, co zapobiega przegrzewaniu hamulców głównych. Istnieją różne typy retarderów, w tym mechaniczne, hydrauliczne oraz elektromagnetyczne. Retarder działa stopniowo i jest idealnym rozwiązaniem podczas długotrwałego hamowania na stromych zjazdach. Więcej na temat rozwiązań hamulcowych można przeczytać na https://renz.pl/.

Hamulec górski – zasada działania

Hamulec górski, zwany również hamulcem wydechowym, jest systemem hamowania, który opiera się na zwiększeniu oporu wydechu silnika. Działa poprzez zamknięcie zaworu wydechowego, co powoduje wzrost ciśnienia w cylindrach silnika. W ten sposób silnik zaczyna działać jak kompresor, spowalniając ruch pojazdu. W przeciwieństwie do retardera hamulec górski jest bardziej efektywny w krótkich okresach hamowania i przy nagłych zjazdach, gdzie wymagane jest szybkie spowolnienie. Jest on integralną częścią układu silnika i nie wymaga montażu dodatkowych podzespołów.

Zobacz również na rozwiązania dostępne na https://renz.pl/oferta/serwis-telma/.

Istotne różnice i zastosowanie

Podstawową różnicą między retarderem a hamulcem górskim jest ich zasada działania oraz efektywność w różnych warunkach drogowych. Retarder, szczególnie w wersji elektromagnetycznej, oferuje bardziej zaawansowaną i efektywną kontrolę nad prędkością pojazdu na długich zjazdach. Natomiast hamulec górski jest bardziej przydatny w krótkich, gwałtownych manewrach hamowania. Retardery mają także przewagę w sytuacjach, gdzie pojazd musi utrzymać stałą prędkość przez dłuższy czas, na przykład podczas zjazdu z długich odcinków górskich.

Oba systemy mają swoje zastosowanie w pojazdach ciężarowych, ale wybór między nimi zależy od specyficznych warunków eksploatacji pojazdu. W pojazdach przewożących ciężkie ładunki na długich trasach górskich retarder okazuje się być bardziej wydajnym i bezpiecznym rozwiązaniem. Hamulec górski sprawdzi się natomiast w mniej wymagających warunkach, gdzie liczy się prostota i niezawodność rozwiązań.



Skomentuj artykuł