Bentley. Więcej niż marka samochodów
Są marki, które zachwycają jakością wykonania wnętrza i osiągami. Są takie, które wybierzesz do zadań specjalnych. W końcu są i takie, które sprawdzą się po prostu na co dzień. Ale niektóre marki powstały po to, by dawać prestiż i radość z każdej sekundy spędzonej w aucie. To właśnie ten przykład. Myślisz Bentley i wiesz już, co to za auto.
Początki całkiem odległe
Przed I wojną światową Walter Owen Bentley i jego brat Horace Millner Bentley sprzedawali francuskie samochody DFP w Cricklewood w północnym Londynie, ale Walter zawsze chciał projektować i budować własne auta. W fabryce DFP w 1913 roku zauważył aluminiowy przycisk do papieru i pomyślał, że aluminium może być odpowiednim zamiennikiem żeliwa do produkcji lżejszych tłoków. Pierwsze aluminiowe tłoki Bentley’a zostały zamontowane w silnikach lotniczych Sopwith Camel podczas I wojny światowej.
W sierpniu 1919 roku Walter Bentley zarejestrował firmę Bentley Motors Ltd., a w październiku wystawił podwozie samochodu z atrapą silnika na London Motor Show. Były oficer Royal Flying Corps Clive Gallop zaprojektował innowacyjne cztery zawory na cylinder. Dostawę pierwszych samochodów zaplanowano na czerwiec 1920 roku, ale prace rozwojowe trwały dłużej, niż przewidywano. Z tego względu termin przedłużono do września 1921 roku. Trwałość pierwszych samochodów Bentley zyskała szerokie uznanie i do dziś pozostaje typowa dla tej marki premium.
Wyścig początkiem wielkiej historii
Pierwszym ważnym wydarzeniem firmy Bentley był Indianapolis 500 w 1922 roku. Wyścig zdominowany przez samochody specjalistyczne z podwoziem wyścigowym Duesenberg. Zmodyfikowane auto drogowe Bentley’a prowadzone przez kierowcę z zakładu Douglasa Hawkesa w towarzystwie mechanika H. S. Browninga pokonało pełne 800 kilometrów. Zajęto 13. miejsce ze średnią prędkością 120 km/h. W ten sposób zaczęła się sportowa kariera Bentleya, a jej wpływ na tworzone auta widać także i dzisiaj.
To właśnie wyścig był też sposobem na zdobycie finansowania fabryki. Zainspirowany zwycięstwem Johna Duffa i Franka Clementa w Le Mans w 1924 roku kapitan Woolf Barnato zgodził się sfinansować biznes Bentleya. Barnato założył Baromans Ltd. w 1922 roku, który istniał jako narzędzie finansowe i inwestycyjne. Poprzez Baromans Barnato początkowo zainwestował ponad 100 tys. funtów, ratując firmę i jej pracowników. Przeprowadzono reorganizację finansową pierwotnej firmy Bentley. Barnato posiadał 149 500 nowych udziałów, co dało mu kontrolę nad firmą i został prezesem. Dzięki zwiększonemu wkładowi finansowemu Walter Bentley był w stanie zaprojektować kolejną generację samochodów.
Dzięki wsparciu inwestora i wyścigom Bentley mógł stać się jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie.
Skomentuj artykuł
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.