Biznes online

Czym jest i jak tworzył się elektroniczny biznes?

Dziś zarabianie pieniędzy przez internet czy przy pomocy internetu jest rzeczą naturalną. Jednak jeszcze jakiś czas temu, gdy sieć raczkowała, biznesu nie dało się robić online. Z czasem powstała jednak osobna kategoria, którą dziś nazywamy e-biznesem. Co to właściwie jest i jak wyglądała jego historia?

Prosta definicja biznesu internetowego

Biznes online lub e-biznes to każda transakcja biznesowa lub handlowa, która obejmuje wymianę informacji w Internecie. Handel stanowi wymianę produktów i usług między przedsiębiorstwami, grupami i osobami fizycznymi. Może być postrzegany jako jedna z podstawowych czynności każdej firmy. Handel elektroniczny koncentruje się na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu umożliwienia zewnętrznych działań i utrzymania kontaktu z osobami fizycznymi, grupami i innymi przedsiębiorstwami, czyli klientami różnego typu.

Biznes elektroniczny różni się od handlu elektronicznego, ponieważ nie tylko zajmuje się transakcjami online sprzedaży i zakupu produktu lub usługi, ale także umożliwia prowadzenie procesów biznesowych jak marketing czy obsługa klienta za pośrednictwem sieci. Termin „e-biznes” po raz pierwszy został użyty przez specjalistów od marketingu firmy IBM w 1996 roku.

Historia wprowadzania biznesu na ścieżki elektroniczne

Jednym z fundamentów biznesu elektronicznego był rozwój elektronicznej wymiany danych, tzw. Electronic Data Interchange (EDI). System ten zastąpił tradycyjną wysyłkę i faksowanie dokumentów cyfrowym transferem danych z jednego komputera do drugiego, bez udziału człowieka. Michael Aldrich jest uważany za twórcę pierwotnego systemu umożliwiającego zakupy online. W 1979 roku przedsiębiorca podłączył telewizor do komputera obsługującego transakcje z linią telefoniczną i nazwał to „telezakupami”.

Od połowy lat dziewięćdziesiątych nastąpił znaczny postęp w komercyjnym wykorzystaniu Internetu. Amazon, który powstał w 1995 roku, zaczynał jako księgarnia internetowa i stał się największym sprzedawcą internetowym na świecie, oferując żywność, zabawki, elektronikę, odzież i inne. W 1994 roku IBM, wraz ze swoją agencją Ogilvy & Mather, zaczął wykorzystywać swoje rozwiązania informatyczne, aby reklamować się jako lider prowadzący działalność w Internecie pod pojęciem „e-biznesu”.

Handel w sieci i marketing, o jakim nie wiedzieliśmy

Szybko okazało się, że nowy wiek, będzie wiekiem Internetu. W efekcie słowa takie jak e-biznes zaczęły być odmieniane przez wszystkie przypadki, a dziś są już ważniejsze niż to, co stoi po „e-”.

Skomentuj artykuł