Enduro, Downhill, Trail – którym rowerem górskim na daleką przejażdżkę po lesie?
Kupując rower musisz być dokładnie rozeznany w tym, co oferują sprzedawcy. Nie chodzi tylko o to, by wybrać rodzaj roweru spośród takich jak górski, trekkingowy, crossowy czy inne, ale przede wszystkim, by po tym podstawowym wyborze wiedzieć, jaki podrodzaj potrzebujesz. Dziś przedstawimy kilka z rodzajów rowerów górskich.
Rower downhillowy
Drogi, dobry i szalenie szybki. To rower dla osób, które cenią sobie adrenalinę i emocje. To modele przeznaczone do zjazdów. Muszą być wyposażone w widelec o skoku około 200 mm. Dampery często posiadają sprężynę zwojową, co sprawia, że jest bardziej wytrzymała i zoptymalizowana pod kątem uzyskiwania większej przyczepności na trudnych trasach zjazdowych. Przedni widelec jest w takim rodzaju wyposażony w sprężynę powietrzną.
Kiedy sięgnąć po taki rower? Możesz go wybrać, jeśli lubisz szybką jazdę, często jeździsz na trudnych zjazdach i potrzebujesz pomocy maszyny oraz lubisz skakać. Pamiętaj jednak, że na downhillu może być o wiele trudniej podjechać pod stromą górę. Co do cen to średnio kształtują się na poziomie od 7 do nawet kilkudziesięciu tysięcy.
Enduro
Na tym rowerze bez żadnych problemów pokonasz zjazdy, także te wypełnione dziurami, kamieniami, korzeniami i innymi przeszkodami. Na pierwszy rzut oka wygląda jak opis roweru downhillowego, ale enduro daje coś więcej. Na tym rodzaju dwukołowca wjedziesz na stromy szczyt. Ma zwykle mniejszy skok niż downhill, między 160 a 170 mm, pełne zawieszenie i mniejszy skok dampera. Niektóre są wyposażone w zmienną geometrię, którą można sterować za pomocą jednego przycisku.
Wybierz enduro, jeśli czekają Cię technicznie trudne zjazdy i podjazdy. Tutaj będziesz mógł zarówno zdobywać szczyt, jak i komfortowo pokonywać przeszkody, gdy suniesz w dół, choć pamiętaj, że mimo wszystko na downhillu będzie robiło Ci się to nieco przyjemniej. Co do cen, to rozpiętość jest nieco mniejsza. Najtańsze zaczynają się nawet nieco poniżej 7 tysięcy złotych, a dobry model kupić za kilkanaście tysięcy.
Trail
Uniwersalny. To na pewno pomyślałeś, jeśli miałeś już do czynienia z rowerem górskim tego typu. Główną zaletą tego rodzaju jest to, że daje on najwięcej frajdy z jazdy. Jego konstrukcja łatwo adaptuje się do warunków, dlatego zarówno zjazdy, jak i podjazdy nie stanowią dla niego problemu. Bez niego pokonuje także długie górskie trasy po lasach. Może mieć pełne zawieszenie lub w formie hardtrail. Jednak najważniejsza jest tu geometria, która zapewnia stabilność. Cena? Od 4 do 20 tys. złotych, ale to rower, który spodoba się każdemu miłośnikowi górskiej jazdy.
Skomentuj artykuł
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.