Historia bmw

Słynna biało-niebieska szachownica w czarnym kółku – jak rodziło się BMW?

Jedno z najpopularniejszych aut w Polsce, jedna z marek premium, jeden z najbardziej rozpoznawalnych koncernów motoryzacyjnych na świecie. BMW, a właściwie Bayerische Motoren Werke, to firma produkująca auta uniwersalne i różnorodne. Od miejskich maluchów, po wielkie SUV-y z widlastymi ósemkami pod maską. Jak narodziła się legenda niemieckiej motoryzacji?

Zaczęło się jeszcze w trakcie wojny…

Bayerische Flugzeugwerke AG została założona w 1916 roku w trakcie I wojny światowej. W 1922 firma została przemianowana na Bayerische Motoren Werke i nosi tę nazwę do dziś. Jednak samo „BMW” sięga 1913 roku, kiedy to Karl Rapp stworzył koncept przedsiębiorstwa. Pierwszym produktem BMW był sześciocylindrowy silnik lotniczy o nazwie BMW IIIa. Po zakończeniu I wojny światowej BMW kontynuowało swoją działalność, produkując silniki motocyklowe, sprzęt rolniczy, artykuły gospodarstwa domowego i hamulce kolejowe. Firma wyprodukowała swój pierwszy motocykl, BMW R 32, w 1923 roku.

Jak BMW zaczęło auta produkować

BMW stało się producentem samochodów w 1928 roku, kiedy kupiło Fahrzeugfabrik Eisenach, który w tym czasie budował Austina Sevens na licencji pod marką Dixi. Pierwszym samochodem sprzedawanym jako BMW było BMW 3/15 stworzony na podstawie wcześniejszego Dixi. W latach trzydziestych BMW rozszerzyło swoją ofertę o samochody sportowe i większe samochody luksusowe. Jednak wciąż to silniki lotnicze i motocykle były głównymi produktami BMW aż do II wojny światowej.

W czasie wojny, wbrew woli swojego dyrektora Franza Josefa Poppa, BMW skoncentrowało się na produkcji silników lotniczych przy użyciu pracy przymusowej, składającej się głównie z więźniów obozów koncentracyjnych. Całkowicie zaprzestano produkcji samochodów. Fabryki BMW zostały mocno zbombardowane podczas wojny, a pozostałe zakłady w zachodnioniemieckich miastach miały zakaz produkcji pojazdów silnikowych i samolotów po wojnie. Tym razem firma przetrwała, produkując garnki, patelnie i rowery. W 1948 roku BMW wznowiło produkcję motocykli, a samochodów w Bawarii w 1952 roku. Na początek stworzono luksusową limuzynę BMW 501.

BMW kiedyś i dziś

Asortyment samochodów został poszerzony w 1955 roku poprzez produkcję tańszego mikrosamochodu Isetta na licencji. Powolna sprzedaż luksusowych samochodów i niewielkie marże zysku z mikrosamochodów sprawiły, że BMW znalazło się w poważnych tarapatach finansowych, a w 1959 roku firma została prawie przejęta przez rywala Daimler-Benz. Dopiero wówczas odniesiono pierwsze wielkie sukcesy, z którymi nie rozstawano się już nigdy.

Skomentuj artykuł